De VLIELAND is een varend monument. Het schip staat ingeschreven in het register varend erfgoed Nederland (FVEN) in categorie A met NRVM/RVEN nummer 2666. https://www.fven.nl/rven-register/
In het Register van de VA-Klasse staat het schip met VA29 en VA85 vermeld. VA 85 is het zeilteken.
Ook is het schip ingeschreven bij de stichting stamboek ronde- en platbodemzeilen onder nummer 84.
https://www.ssrp.nl/stamboek/schepen/vlieland-84
Expertiserapport van november 2023 ter inzage beschikbaar.
Historie
De Lemsteraak VLIELAND is geregistreerd in het Duitse “Seeschiffsregister” en als historisch maritiem cultuurgoed van de hoogste categorie A in het Nederlandse Register varende Monumenten. SSRP Stamboek Plaquette Nr. 84.
De VLIELAND, een van de oudste grote Nederlandse Lemsteraken, werd in 1909 gebouwd in open vissermanuitvoering voor den Enkhuizer visser jan Goos en al in 1914 door hem verkocht als "Pleziervaartuig". Tevoren is hij al als een van de eerste charterschippers met betalende gasten uit Amsterdam op de toen nog open Zuiderzee gevaren. De VLIELAND kan dus als “bakermaat” van de bruine vloot beschouwd worden.Vervolgens werd de VLIELAND in de jaren twintig omgebouwd tot haar huidige vorm als jacht.
De binnenbetimmering van de dekhut, de achteronders aan weerszijden en de salon behouden grotendeels nog het originele eiken- en ebbenhouten panelen en eikenparket met ebbenhouten sierlijsten. De VLIELAND maakte in de jaren dertig en veertig deel uit van de vloot van de Koninklijke Jachtclub Muiden (KNZRV) en ging zelfs op zeehondenjacht met de overgrootvader van de huidige koning (Prins Hendrik). Daarna was de VLIELAND een graag geziene deelnemer aan talloze regatta's met haar Enkhuizer-eigenaarsfamilie. (o.a. 2e
prijs Flevo Race 1960) Het is dus ook een stukje Nederlandse jachtgeschiedenis dat je met zo'n Aak in huis haalt.
Indeling:
De boot beschikt over twee gesloten achterkajuiten met elk een slaapplaats van ca. 1,10 x 2,40 m (1-2 pers), een eigenaarskamer met een tweepersonsbed van 1,60 x 2,00 m en een "voroonder" met twee dubbele slaapplaatsen van ca. 1.30 x 2.20 m waaronder twee kleinere bedden van ca. 1.80 x 1.00 m, meestal gebruikt voor tassen of kinderen.
De L-vormige bank in de salon kan omgebouwd worden tot nog een tweepersoonsbed van 1,60 x 2,00 meter.
In de verbindingsgang tussen de salon en het vooronder bevindt zich de kombuis met gootsteen, fornuis en oven.
Daaronder kasten voor potten en pannen, afwas- en schoonmaakmiddelen en de watertank (ca. 300 l)
Tussen de pantry en vooronder bevindt zich, onder een groot tweedelig teakhouten luik, de gang met een grote 230 volt koelkast op STB en een toilet en wasruimte op BB.
Stap voor stap hebben we de tuigage compleet vernieuwd met zeilen 2011, mast, giek, kluiverboom en staand
want 2013 en in 2023 de gaffel.
De PLANAR 8DM diesel luchtverwarmer is in 2020 nieuw geïnstalleerd.
De 6 cilinder MERDEDES motor (OM 603 zonder turbo) met 106 pk is in 2023 door NG-Shipyard gemariniseerd en in juli geïnstalleerd.
Iedere nieuwe eigenaar moet zich ervan bewust zijn dat zo’n oud schip altijd de volgende uitdaging te wachten staat. Zo’n oude schat kun je slechts een deel van zijn reis door de eeuwen heen begeleiden – wie durft...?
Ligplaats: april tm oktober - Museumhaven "BOZE WIJF" Lauwersoog van november tm maart - Verkoophaven GOLIATH Sneek.
Indeling:
Motor:
MERCEDES OM 603 6-cylinder Diesel met 106 PK mariniseerd en ingeboud door NG-Shipyard 2023
2x Diesel brandstof tank staal à 450 liter met separ filters
paragon keerkoppeling met VETUS éénhandel afstandbediening
vetgesmeerde RVS schroefas
drooge uitlaat en gesloten kielkoeling
3-blads schroef, brons
Complete zeilgarderobe.
Grootzeil Dacron ca 55 m², (MOLENAAR, 2011), Huik 2023 nieuw (MOLENAAR)
Fok Dacron ca. 32 m², (MOLENAAR, 2011), Huik 2023 nieuw (MOLENAAR)
Kluiver Dacron (Clippercanvas) (MOLENAAR, 2012) bijna ongebruikt
Vallen 4x 6 mm Dyneema op originele grote vallieren (bb fok & kluiver. stb piek- en klauwval)
Kraanlijn 12 mm Dyneema, ommanteld (breeksterkte 5.200 kg), 14 mm talje op nagelbank
Vlaggenlijnen 5 mm bb en stb op teakhouten nagelbank en korvijnagels in de Wanten
Vleugel op mahoniehouten scherboord met pp/rvs lager
Schoten 16 mm, alles van kunststof en verkeren in goede staat
Wanten 4x 12 mm 6 x 19 RVS
Backstagen 2x 8 mm Dyneema, 14 mm talje met vioolblokken und SPINLOCK stoppers
Voorstag 12 mm 1×19 RVS
Bakstagen 8 mm Dyneema met 2 Vioolblokken en 14 mm schoot
Verstaging boegspriet Waterstag en zijstagen 8 mm 6 x 19 RVS
Kluivernet
Rondhouten:
Mast, oregonpine, clear & better, nieuw in 2013 door VENTISoude beslagen thermisch gegalvaniseerd, gelakt en overgezet, Marifoonantenna in de mast ingebouwd
Giek, oregonpine, clear en better, nieuw in 2013 door VENTIS oude beslagen thermisch gegalvaniseerd, gelakt en overgezet
Gaffel, essenhout, nieuw in 2023 door Ivor van Klink
Kluiverboom, pitchpine, in 2013 nieuw door VENTIS, (gemaakt van de oude giek)
Bokkepoten, pitchpine met autentieke gesmede beslagen
Fokboom, Pitchpine, gesmede beslagen
Vaarboom, essenhout Piekhak , pitchpine met dieptemarkering
De rondhouten zijn in uitstekende staat
Roer & zwaarden
Zwaarden van eiken, ca. 2000 door Bültjer, Ditzum vernieuwd, historische staalbeslag overgezet zwaardbout en vallen rvs
Originele Zwaardlieren, remband in rvs
Roer eiken, ca. 2000 door Bültjer gemaakt
Rvs-trapbeugels aan het roerblad
Helmstok gesmeden ijzer, nood-helmstok van staal met houten hendel
Energie 24V DC/230V AC:
VICTRON Multilader/Omvormer 24V/230V, 1200A
Walstromaansluiting en 230V-zekeringen met FI-stroomonderbreker in de kuipkast
Startaccus, 2x 108 Ah
Gebruikersaccus, Trojan deep cycle T1275 plus, 4x 150 Ah onder de trap
2 Hoofdschakelaars en bedientableau/zekeringen onder de trap
Navigatie:
Toplicht in de mast boven het voorstag (reserve- toplicht op rvs-steng bij gestreken mast)
Ankerlicht mobil op te hangen
Bb en Stb verlichting vast in de reling integreerd
Heklicht en gps antenna op rvs-stenge op het achterdek
Marifoon, SAILOR RT 2048 met Atis
GPS, RAYTHEON, Raystar
Kompas, LUDOLPH, Bremen met koperen kompas huis en verlichtingskast.
Zelflozende kuip met doorgaand staaldek en 4 afvoerpijpen naar buiten (boven de waterlijn)
Teakhouten blockrosters
2 L-banken, staal, thermisch verzinkt en wit gelakt met ipéhouten deksel en bergrumte
1 teakbank achtern met Gasbun en bergruimte
Massief teakhouten klaptafel/kast met kompass en ingang naar de motorruim
Teakhouten stuurwiel met 113 cm diameter en mechanische overtraging (staaldraad)
Valleren met Ipéhouten zitbankje
Wilmex selftailing lieren, brons, met 2 snelheden voor fokschoot en bakstagen, spinlock-stopper voor de bakstagen
Voordek en gangborden, Teakhout, ca. 35 mm (1927)
Kajuitdak, Teakhout ca. 25 mm met massief teakhoten rand (1927 moet gerevieseerd worden)
Koekoeks over Salon, eigenaarshut en Vooronder massief teak met huiken van zwaar bruin/transparent, pvc
Doghouse Staaldek, wit gelakt met teakhouten schuifluik
Zeereling rondstaal 20 mm, met massief stalen Scepters, opgelast op het potdeksel in de lijn van het boeisel
Scheepssier
Beretanden, massief eiken (aanwezig maar niet monteerd)
Kluisborden (oud - aan vervanging toe)
Naamboorden VLIELAND, teak, massief
Boord met thuishaven LAUWERSOOG teak massiv met koperen letters
Mastplank met zonnetje en “VLIELAND 1909 Zwartsluis” teak en mahonie, massief
Lemsteraak 13.60
Merk: | Lemsteraak |
Type: | 13.60 |
Lengte (m): | 13.44 |
Breedte (m): | 4.62 |
Diepgang (m): | 1.24 |
Conditie: | Gebruikt |
Bouwjaar: | 1909 |
BTW: | Inclusief |
Rompmateriaal: | Staal |
Postcode ligplaats: | 8606KB |
Ligplaats Land: | NL |
Hendrik Bulthuisweg 2
8606 KB Sneek