Advertentie plaatsen
Pieter Beeldsnijder Gouwzee 3A foto 1
Pieter Beeldsnijder Gouwzee 3A foto 2
Pieter Beeldsnijder Gouwzee 3A foto 3
Pieter Beeldsnijder Gouwzee 3A foto 4
Pieter Beeldsnijder Gouwzee 3A foto 5
+125

Pieter Beeldsnijder Gouwzee 3A

Lengte: 11m
Bouwjaar: 1978
Breedte (m): 3.5
Diepgang (m): 1.5

Scheepsmakelaardij Goliath - Hoofdkantoor

+31 6 54 72 3... Toon

Omschrijving Pieter Beeldsnijder Gouwzee 3A
Geheel gerestaureerde motorzeiler met excellent zeil- en vaargemak

Zeil-motor-woon schip Horsburgh.

Bouwjaar (volgens de vorige eigenaar) 1978.

Registratie nummer ingeslagen tegen achterwand kuip: 17109Z ROT.

Het schip is heden niet officieel meer geregistreerd, maar deze ingeslagen letters en nummers zijn wel uniek en niet te verwijderen.

Voor de verzekering is dit nummer goed te gebruiken.

Afmetingen: 11x3,5x1,5 meter.

Doorvaarthoogte 13,5 meter.

Gewicht ca. 10 Ton.

Horsburg is een beroemde vuurtoren in de buurt van Singapore. Iedere zeeman is hier wel eens op aangevaren.

Foto gravure.

Historie:

Horsburgh is een Gouwzee 3A.

Van dit schip heb ik slechts 2 schepen kunnen traceren.

Ontwerp is van Pieter Beeldsnijder uit Edam, vandaar de designatie Gouwzee. PB leeft allang niet meer, er varen echter heel wat (zee)schepen van zijn ontwerp rond over de wereld.

Helaas is het atelier van PB uitgebrand waardoor alle tekeningen verloren zijn. Aan boord was niets terug te vinden en dus bleek ook via het ontwerp bureau niets meer te achterhalen.

Het schip is een voorloper van de veelvuldig gebouwde Gouwzee Snoopy (een type Gouwzee 4 schip, welke in detail slechts afwijkt van de 3A, is 1 meter langer en vaart charters vanuit Lemmer).

Foto’s van een type 4 schip zijn o.a. basis geweest voor verdere restauratie.

Het schip zelf is gebouwd door Petersen scheepsbouw uit Harderwijk. Helaas is ook dit bedrijf niet meer bestaand.

Het schip is gekocht zonder tekeningen, gaande de renovatie zijn details via internet ontdekt, en daarnaast is dus de Gouwzee 4 ook gebruikt.

Er was wel het een en ander wat “scheef” zat.

De doelstelling was vanaf het begin om zoveel mogelijk het bestaande idee van PB terug te krijgen, hiervoor zijn allerlei houten delen die nog aan boord gevonden werden hergebruikt.

Vanaf een elektrisch schema van een soortgelijk schip is de hele elektrische uitrusting weer hersteld.

Algemeen:

Het schip is gebouwd uit staal, 5 en 4 mm.

Al het staal is kaal gehaald, waarna er een International verfschema is toegepast; 3 lagen primer, 2 of 3 lagen afwerking.

Het schip is blauw, met een licht grijze bies, het dek is in dezelfde grijze kleur geschilderd. Alle verf is aanwezig aan boord.

Het dekhuis is wit. Het dekhuis dak echter weer grijs.

Er is een blauwe geheel nieuwe tent gemonteerd.

De achter kajuit bevat twee ruime 1 persoons kooien met een stahoogte van 1,75 meter.

Tevens is hier enige kastruimte te vinden. Onder de kooien is veel ruimte om uitrusting op te bergen.

De achter kajuit is eigenlijk bedoeld als schippers kajuit. Tijdens charter vaart sliepen hier de schipper en zijn collega om de beurt, in een wacht systeem.

Charteraar sliep of in de boeg kooien (2 stuks) of op de dinette, waarvan een tweepersoons kooi gemaakt kan worden.

Onder de boegkooien bevindt zich een nieuwe boegschroef merk Vetus.

Met de motor en de boegschroef is het schip zelfs alleen makkelijk te bedienen.

Het schip is een twee master, kits getuigt.

De zeilen bestaan uit 1x groot en 1x bezaan zeil. Een rol Genua, rol fok en een stormfok complementeren de hoofdzeilen.

Met de autopilot is het schip makkelijk in de wind te houden wat ervoor zorgt dat de zeilen ook door een enkel bemanningslid gehesen en gestreken kan worden. Het schip is dus ook heel goed solo te varen.

Verder is het schip uitermate goed bewoonbaar, is uitgerust met een kleine 220V koelkast en een 12V koelkist, een cardanisch opgehangen 3-pits gas kookplaat met oven, en is er zowel 220V (walstroom) in ieder compartiment als 12V aanwezig.

Motor instrumenten, naast de voltmeter en de water- en diesel niveau meters geven alle informatie m.b.t. de huidige situatie.

Het schip is verder voorzien van origineel gemonteerde Raymarine instrumenten welke de schipper alle noodzakelijke informatie verschaffen.

Er is een Cmap kaart plotter gemonteerd en er is zelfs nog een werkende radar, waarvan de monitor nu niet is aangesloten. Dit is echter heel makkelijk te verwezenlijken.

De anker kettingbak is vervangen door een polyester bak, waterdicht gemonteerd, en water wat via de ankerspil naar binnen komt wordt vanzelf geloosd door de afvoer in de boeg aan Sb.

Verfschema romp:

Let op Interthane 990 bestaat uit part A Epoxy en part B harder!

International Intershield 300 Epoxy Primer: gehele romp: 3 lagen.

International Inter-Pro red antifouling: onderwaterschip: 2 lagen.

International Interthane 990 Base Ultra Deep Blue: romp: 3 lagen.

International Interthane 990 Base Ultra Light Grey: dekken, romp band, kuip, dak roef: 2 lagen.

International Interthane 990 White: dekhuis: 2 lagen.

International Vernis: alle houtwerk.

International Interlac 665 Ral 1013: luiken, onderdeks roef.

International Super Gloss HS Ocean Blue 210 is voor de keuken fronten (en kan gebruikt worden voor kleine reparaties aan de blauwe romp).

Alle interieur: waterbasis verf naar eigen inzicht gebruiken.

Er is een pot Epifanes Black Bottom aanwezig. Bij kleine reparaties waarbij het niet mogelijk is om epoxy primer te gebruiken kan dit middel als ondergrond gebruikt worden.

Dit zorgt ervoor dat het staal niet zal roesten.

Bediening:

Toilet: onder dek, onder de deur naar het toilet, zit de zuigafsluiter: bij lange afwezigheid dichtdoen.

WC handle naar achteren is afsluiter dicht, naar voren open.

Doorspoelen: afsluiter naar voren zetten en pompen, na doorspoelen afsluiter naar achteren zetten.

De afsluiter vaar de vuilwatertank of overboord is duidelijk aangeduid. De balgpomp aan de wand is om de tank laag te pompen.

In de wc is warm en koud water. De Seaflo 3,8 l/min waterpomp is in de machinekamer tegen het achterschot gemonteerd.

Gas kooktoestel en oven: de gasfles zit aan Sb voorin onder de bank in de kuip.

Alle verlichting is 12V. In de kajuit zijn voor nood twee werkende olielampen gemonteerd.

In de voorkajuit zijn nog twee 12v leeslampen gemonteerd.

De radio zit aan BB in het paneel boven de sofa gemonteerd.

De watertank heeft twee aansluitingen naar de pomp, laag en hoog. Laag wordt alleen gebruikt om de tank leeg te pompen.

Aan SB onder de bank vooraan zit een hand lenspomp gemonteerd. Dier zuigt vanuit de kiel onder de motor.

Verder is onder de bank de verf voorraad etc. te vinden.

Aan BB worden alle schoten en vallen die niet gebruikt worden opgeborgen. Ook stootwillen kunnen  hier makkelijk in.

De trap aan de ingang van de kajuit herbergt nog twee ruimten voor schoonmaak spullen en de stofzuiger (220V).

In de hoek boven de sofa aan BB tegen het WC schot zit een regelaar voor de 12V koelkist, die onder de sofa is gemonteerd.

Je zet de kist aan door de regelaar open te draaien. Er zit in de kist op de koel unit nog een knop om sneller koude te krijgen.

Elektra:

Elektrische aansluitingen zijn samengevat in 5 tekeningen, waarop alle aansluitingen te volgen zijn.

E kast: zet de 100A zwarte schakelaar aan en alle 12v is online, de radio zal vanzelf gaan spelen, de draad van het geheugen zit permanent aangesloten op de accu, net als in de auto.

De drinkwaterpomp schakelaar staat standaard op aan. Je hoort de pomp werken tot de drukschakelaar deze uitschakelt.

De oliepomp kachel schakelaar is niet aangesloten, voor gebruik als er weer een kachel op diesel zou worden aangesloten (de leidingen voor een dieselkachel in de machinekamer zitten er nog).

Er zijn 14 groepen 12v, waarvan de 14e niet gebruikt wordt Zie bijgevoegde tekeningen voor het overzicht.

De schakelaar voor de lenspomp zit ook in de E kast.

Er zijn drie accu’s gemonteerd, een start accu, een bedrijf accu, beiden in de machinekamer, en een boegschroef accu onder de bedden in de voorkajuit.

Er zijn twee permanente acculaders gemonteerd, zie hierna.

Er zijn twee zonnepanelen met ieder hun eigen omvormer aanwezig. De omvormers zijn apart geschakeld maar hun uitgangen zijn bij elkaar gemonteerd.

De keuze schakelaar voor het opladen van accu’s via zonnepanelen is in de E kast gemonteerd: 1 = start accu, 2 is bedrijf accu.

Onderin de E kast is het 220V gedeelte.

Er zijn 4 schakelaars die 220V schakelen: Links boven is accu lader machinekamer, rechts boven is accu lader boeg ruimte, links onder is vo0or de achter kajuit, rechts onder is voor de kuip.

Een aardlekautomaat en een aardlekschakelaar zijn gemonteerd op de rail.

Achter de onderdeur bevindt zich nog een galvanische isolator die het potentiaal verschil tussen wal en schip opheft. Alle aarde draden zitten hierop en dit is tevens ook verbonden meet de stalen romp.

Hier zit ook nog een grote zwarte keuzeschakelaar die eventueel de boegschroef / ankerspil accu koppelt aan het net. Zie de tekeningen hiervoor.

Er staat via de walaansluiting permanent 220V op de volgende wandcontactdozen (wcd): in de E kast, in de keuken, in de voorkajuit aan BB.

Motor:

Alle boekwerken over motor en keerkoppeling staan aan boord.

Er is een kunststof nieuwe brandstoftank gemonteerd welke de oude stalen heeft vervangen.

Restauratie ramen:

Dit is een zwak punt uit dit ontwerp. De verzonken ramen lieten altijd water staan in de sponning.

De sponningen zijn geheel geplamuurd , gevlakt, en gerepareerd waardoor de ramen nu weer netjes zijn. Het blijft echter een aandachtspunt.

Water kan er in ieder geval niet meer blijven staan, de onderzijde van iedere sponning is nu afgeschuind waardoor water uit zichzelf wegloopt.

Instrumenten:

De ST40 diepte meter werkt goed. Onder de kiel staat in de box ca. 0,8 meter.

De ST50 Tri-Data werkt goed maar de diepte wordt hierop niet aangegeven, die gaat via de ST40.

Blijkbaar is de data van de ST40 niet compatible met de Tri-Data.

De ST50 windvaan meter werkt niet meer.

Er ligt nog los een ST50 GPS repeater instrument. Als die in gebruik genomen zou worden moet deze data ontvangen van de GPS receiver die boven de kaartentafel staat in de kajuit.

De ST50 autopilot is los en eenvoudig te monteren tegen de stuurstand. De kabel ervan is terug te vinden in de stand zelf.

De C70 kaartplotter werkt prima, als alle stekkers aangekoppeld zijn krijgt deze van de andere instrumenten data. Een CD-rom kaartje zit in de plotter en geeft het zeilgebied weer.

Let op de kaart is verouderd, het is altijd goede praktijk om de actuele papieren zeekaart te gebruiken.

Via een update kan deze plotter een ‘overlay’ krijgen van de radar. Helaas werkte dat nooit goed dus heeft Raymarine deze functie standaard op uit gezet.

Op internet is terug te vinden hoe dit eventueel weer aangezet kan worden.

Er is aan boord wel een echt radarscherm aanwezig. Die is niet gebruikt maar werkt wel. Een voedingskabeltje samenvoegen met die van de kaartplotter en de radar is prima te gebruiken.

Alle handleidingen zijn aan boord.



Algemeen
Besturing: Hydraulisch
Overig:

Afstandsbediening aanwezig maar niet aangesloten.


Navigatie en electronica
Overig:

Marifoon aanwezig niet aangesloten.



Type interieur: Classic, warm
Kleur stoffering: Blue
Pieter Beeldsnijder Gouwzee 3A

Pieter Beeldsnijder Gouwzee 3A

Lees verder
Sluiten
Basisinformatie
  • Merk:Pieter Beeldsnijder Gouwzee
  • Type:3A
  • Conditie:Gebruikt
  • Bouwjaar:1978
  • Lengte (m):11
  • Breedte (m):3.5
  • Diepgang (m):1.5
  • Aantal slaapplaatsen:6
Pieter Beeldsnijder Gouwzee 3A Bekijk alle foto's

Kenmerken Pieter Beeldsnijder Gouwzee 3A

Basisinformatie


Merk: Pieter Beeldsnijder Gouwzee
Type: 3a
Lengte (m): 11.00
Breedte (m): 3.50
Diepgang (m): 1.50
Conditie: Gebruikt
Bouwjaar: 1978
Valuta: Eur
BTW: Included

Specificaties


Rompmateriaal: Staal
Rompvorm: Knikspant
Besturing: Stuurwiel
Doorvaarthoogte (m): 13.90
Ligplaats: Hoorn Noord Holland
Ligplaats Land: NL
Werf gebouwd:

Motor


Merk: Volvo Penta
Type: Ds-55
Bouwjaar motor: 2002
Vermogen in PK: 55pk
Aandrijving: Shaft
Brandstof: Diesel
Draaiuren: 637
Kruissnelheid: 5
Max. snelheid: 7
Inhoud brandstoftank (liters): 250
Boegschroef: Electric

Navigatie & Elektronica


Dieptemeter:
GPS:
Kaartplotter:
Kompas:
Marifoon:
Navigatieverlichting:
Radar:
Roerstandaanwijzer:
Windmeter:
Log:

Interieur


Aantal slaapplaatsen: 6
Aantal hutten: 2
Koelkast:
Audio:
Kooktoestel:

Uitrusting


Zwemtrap:
Acculader:

Tuigage


Genua:

Meer informatie

Wil je meer informatie over deze advertentie, neem dan contact op met de aanbieder op via onderstaand contactformulier.

Ongeldig e-mailadres
Vul verplichte velden in
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Scheepsmakelaardij Goliath - Hoofdkantoor

Hendrik Bulthuisweg 2

8606 KB Sneek

Ga naar de website

+31 6 54 72 3... Toon

Toon aanbod van Scheepsmakelaardij Goliath - Hoofdkantoor